Ohlédnutí za seminářem o elektromobilitě

img_1731
Seminář o elektromobilitě, pořádaný Katedrou zemědělské, dopravní a manipulační techniky ZF JU, byl z hlediska koncentrace špičkových elektricky poháněných automobilů TESLA mimořádný.

Na semináři vystoupil pan Jiří Vlk, zástupce společnosti WAVE Promotion, která nabízí poradenství, obchod a investice v oblasti elektromobility, ředitel společnosti Green Victory Capital a velký propagátor elektromobility v České republice.

Všem účastníkům semináře byl k dispozici elektromobil VW e-Up, který je z kategorie malých automobilů poháněných elektromotorem a jehož zdrojem energie je baterie složená z elektrochemických článků. Unikátní byl také jeden z automobilů TESLA S, protože s ním pan Vlk absolvoval závod s názvem „80edays – ground the world in electric cars.“ Na jeho zadním nárazníku byly ještě patrné stopy prachu, například z amerických, kandanských dálnic a prašných silnic Dálného východu. Pan Vlk s průběhem závodu a s problematikou dobíjení baterií vozidla na světových silnicích seznámil účastníky semináře formou ústního doprovodu více než tisíce prezentovaných fotografií.img_1726

Další elektromobil TESLA byl k dispozici fyzickému kontaktu pro všechny účastníky semináře. Zástupce společnosti E.ON České Budějovice tento automobil ukázal všem zájemcům, kteří se mohli přesvědčit o některých přednostech elektrovozidel – tichém chodu, snadném ovládání a úžasné dynamice jízdy díky vysokému točivému momentu (TESLA disponuje 600 Nm v celém rozsahu otáček 0 až 5300 min-1).

img_1753  img_1774

Třetí automobil TESLA, v krásné červené barvě, přivezl pan Ing. Miloš Kuttelvašer, který zastupoval uživatele automobilů TESLA – těch je České republice již 160. Pan Kuttelvašer diskutoval se zájemci o věcech provozních, ekonomických a odpovídal na otázky problematiky elektromobility v současnosti.img_1703

Účastníci semináře se mohli svést v komfortním elektromobilu Wolswagen E.Up společnosti E.ON České Budějovice. V nákladech na energii na ujetý kilometr tento automobily předčí klasické automobily o více než 1,20 Kč.img_1746

Závěrem několik technických údajů o vozidle TESLA. Motor je střídavý asynchronní 310 kW = 416 k, umístěný vzadu a pohání zadní kola. Baterie o kapacitě 85 kWh v provedení Lithium Ion. Časy dobíjení u stojanu Tesla Supercharger: 0 – 80% 40 minut, při použití 3 fázové zásuvky 32 A: 0 – 95%  doba nabíjení 4 hodiny, 1 hodina nabíjení umožní jízdu na trase dlouhé 110 km. Maximální rychlost je 210 km.h-1 s elektronickým omezovačem. Vozidlo je klimatizované s vyhřívanými sedačkami, disponuje trvalým připojením k internetu prostřednictvím 3G sítě. JE vybaveno HD parkovací kamerou, parkovacími senzory a xenonovými světlomety. Řidič se může informovat o všech provozních údajích prostřednictvím dotykového centrálního 17“ displeje.

A na úplný závěr jeden praktický poznatek. Při pohledu na displej automobilu TESLA, který byl k dispozici v laboratoři katedry, bylo možné zjistit, že pan Vlk jel na trase Brno – České Budějovice s průměrnou spotřebou elektrické energie 0,085 kWh a podle jeho slov dost spěchal. Pokud by měl za elektrickou energii platit v nízkém tarifu, absolvoval by kilometr s náklady 0,17 Kč (emisní automobily obdobné kategorie jezdí 1 kilometr za více než 2 Kč).img_1794