Elektromobil NISSAN LEAF na katedře

V dubnu byl na katedře „testován“ osobní automobil NISSAN Leaf model TEKNA s baterií 30 kWh s motorem, který disponoval výkonem 80 kW. Automobil byl zapůjčen firmou HS Auto v Českých Budějovicích. Zajímaly nás jízdní vlastnosti, dojezd vozidla (spotřeba elektrické energie v kWh/100 km) v rozmanitých režimech jízdy (rovinatý terén, horský terén, město) a s využitím elektrospotřebičů (ohřev vzduchu v kabině, vyhřívání sedaček, ohřev obruče volantu), zajišťujících komfort řidiče a cestujících.

Období, kdy byl automobil na katedře, poskytlo veškeré povětrnostní podmínky, takže byl elektromobil provozován v podmínkách letního, jarního i zimního provozu, včetně jízdy po 10 cm vrstvě sněhu. Poznatky a výsledky z měření budou k dispozici při výuce studentů.

Na základě výsledků měření lze uvést, že ve městě byl automobil provozován v režimu průměrné spotřeby energie 12,3 kWh/100 km, což představuje náklady v nízké sazbě 12 Kč na 100 ujetých km. V zimním režimu, s veškerým ohřevem, byla průměrná spotřeba 14,5 kWh/100 Km. Nabíjení baterie bylo měřeno v laboratoři katedry prostřednictvím kabelu z výbavy vozidla. Tímto kabelem bylo možné nabíjet pouze v pomalém režimu (2,16 kW), což představuje čas až 15 hodin při zcela vybité baterii. Baterie automobilu byla dobíjena průběžně tak, aby měl automobil zálohu kilometrů pro plánované jízdy. Tento režim nabíjení vyžadoval plánování jízd, ale v zásadě nečinil problém. Vyzkoušet rychlonabíjení v Českých Budějovicích se nepodařilo, protože rychlonabíječky byly vždy obsazeny automobily (především TESLA).